Det trenger ikke være vanskelig å skape nye vaner:

2013-09-17 19.57.16 5 gode måter å forandre gamle uvaner på

Innledning + første måte:

Har du noe erfaring med å forandre på gamle uvaner? Du skal ikke ha forsøkt det mange dagene før du oppdager at det er ikke så lett å innarbeide nye handlingsmønstre som endrer tankemåtene, atferden din og de nye måtene du møter nye følelsesmessige reaksjoner på. Fortvil ikke. Det tar litt tid, og nye handlings- og tankemønstre tar litt tid å bli så nye vaner at du kan gjøre dem uten bevisst å forsake noe annet, dvs bevisst fortrenge de gamle vanene.

Du har begynt den sunne treningen etter nyttår. Du spiser også god og sunn mat. Men – er der allerede noen skjær i sjøen? Forsaket du ikke to treninger sist uke, og spiste du ikke alene en halv pose potetchips på lørdagskvelden? Du begynner du å tvile. Har jeg forbedret meg? Er jeg ikke på vei tilbake til de gamle vanene? Jeg tror jeg gir opp.

Ikke gjør det. Ikke gi opp. SE på hva du allerede har utrettet. Tell skrittene du har gått. Du syndet to ganger i helgen, men det var dag 17 og 18. Det betyr at du har tatt 16 skritt fremover, og to tilbake. Det er fremgang. Gamle uvaner er litt standhaftige. De kan også bli fornærmet. Presse seg frem for å se om du har glemt dem. Og de fryder seg når de merker at de ikke er glemt. Men – når du så leter frem igjen standhaftigheten din, og glemmer dem på ny i 16 nye dager, er sannsynligheten liten for at de dukker opp igjen på dag 17 og 18. Du har mer kontrollen.

Når du arbeider med å få på plass nye vaner, må du være målbevisst og ha fokus på at en skal gjennomføre forandringer, og i tillegg også ha fokus på at en skal opprettholde fokuset på nettopp det, å innarbeide forandringene til de er nye vaner.

Hva kan du gjøre for å erstatte gamle skadelige vaner med nye og verdiskapende vaner?

Hva kan du gjøre? Du skal få utdypet 5 handlinger du kan begynne på innarbeide, og for den del, akseptere. I noen tilfelle handler det like mye om å akseptere rådende fakta, og erstatte dem med nye fakta som for overta rådigheten.

  1. 1.   Forvent tilbakeslag, og godta dem

Et og annet tilbakeslaget er en naturlig del av et menneske sin livsfremgang. Du skal forvente det som en naturlig del av selvutviklingen din. Når vi strever med å innarbeide nye vaner, er det så lett å gi opp når vi merker at vi er tilbake i den gamle, vonde tralten. Det vi ikke ser er at vi i mindre grad gjør det som er negativt enn det det var før vi begynte. To skritt frem og et tilbake er tross alt et skritt frem. De gamle vanene er såre og fornærmet, og kjemper for å beholde sin gamle rett. Det er naturlig å falle i gamle handlingsmønstre inntil de nye har vunnet innpass i et mer automatisk handlingssmønster.

Det er viktig å vere klar over at vi lett kan oppleve tilbakefall når vi skal innarbeide nye vaner. Derfor – bruk litt tid på å innarbeide strategier for hvordan du: 1, skal unngå tilbakefall, 2, handle når du opplever tilbakefall. Då har du strategier på plass, og kommer deg mye lettere videre, med standheftig gjennomføring, fremfor å sitte og furte over at det gikk galt denne gangen også.

Se ikke på disse tilbakefallene som at du har tapt kampen om å forandre deg. Det er du og tankene dine som har styringen gjennom bevisste valg. Når du ser på tilbakefall som noe som naturlig kan følge med forandringer, skjer det ikke de store ukontrollerte katastrofene om de skulle komme. Du legger merke til at du er ute av fokus, finner frem til «fjelltoppen» som er målet ditt, og fester så blikket fast og bestemt på målet du er på vei mot, og går videre med fast, og målrettede steg. Et om gangen, og det tar av og til litt tid før du er klar for enda et steg.

I morgen del 2; Velg det daglige og regelmessige, fremfor det sporadiske og intense.

© Per Robert Tafjord, Proaktivt Påfyll

ps. har du lyst til å få resten av handlingene sendt direkte til e-posten din? Klikk på følgerknappen under denne artikkelen.

About Per Robert Tafjord

Per Robert Tafjord arbeider som coach innan stressmestring og proaktiv problemforebygging med privatpersoner, større firma og det offentlige som kunder. Han lærer andre å forebygge stress og problem ved å bruke proaktive problemforebyggingsmetoder, før stress og problemer skaper vanskelige livssituasjoner. Han bruker spesialtilpasset coaching, tilrettelagt for å få alvorlig stressede og utbrente tilbake til sin gamle veremåte på kortest mulig tid. Han bruker også mange multidisiplinære stress- og problemmestringsteknikker, som i tillegg til å forebygge, også også m a øker arbeidseffektivitet og reduserer tidsbruk. Arbeidet skjer gjennom hans personlige firma Proaktivt Påfyll. Han skaper og arrangerer også kurs og seminarer knyttet til stressmestring og proaktiv problemforebygging innen mange ulike temaer. Er Sertifisert finansiell rådgiver BI, Sertifisert livscoach frå Advanced Life Coaching Institute, Sertifisert stresscoach frå Forebyg Stress ApS, og sertifisert Business Success Coach frå American University of NLP. Hovudmålsetting: Bidra til at du som medmenneske får eit betre liv, samt bruke ferdigheitene dine på best muleg måte for deg sjølv og dine medmenneske.
Dette innlegget vart posta under Coaching og merkt , , , , , , , . Bokmerk permalenkja.

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s