Raske måter å fjerne stress, del 4

4. Lær deg å gjenkjenne stress

Det å erkjenne at en er i stand til å bli stresset er det første skrittet for å minske stressets innflytelse. Mange av oss tilbringer så mye tid i en stresset tilstand, at vi har glemt hvordan det føles å være helt avslappet og våken. Vi tror at følelsen vi har av å være stresset, ER normalsituasjonen.

Hvordan føles det å være rolig og uten stress? Å ha den gode indre livsbalansen? Du kan oppleve minner om det ved å se på det gledesfylte smilet i et lite barns ansikt, et ansikt som er fullt av glede, og som gir minner om den gang da vi selv hadde den gode indre balanserte følelsesmessige tilstanden. Den vi leter etter, og som vi faktisk kan gjenfinne. Når vi nå er voksne betyr ofte det å være balansert å opprettholde en rolig væremåte, ha en god energi, være våkne og ha fokus. Men – indre ro er mer enn bare å føle seg noen lunde avslappet; det å være på vakt mot, og å bekjempe stressfaktorene i fødselen, er en viktig del av det å finne den gode livsbalansen.

Om du ikke føler deg rolig, våken, produktiv og fokusert det meste av tiden i ditt daglige liv, så kan allerede for mye stressrelaterte påkjenninger være et problem for deg.

Tips for å oppdage når du er stresset

Undertrykk den stemmen som forsøker å fortelle deg; ”Å, jeg har det fint!”. Spesielt om du forteller deg selv det uten å ha lyttet til kroppens signaler til deg. Før du sier at alt er fint, skal du lytte til kroppen. Hvordan puster du? Er den annerledes enn den gang da du var ung/yngre? Er musklene dine spente? Skuldrene opptrekt? Vondt i magen? Slark i kneet? Når du innlemmer god kroppslytting vil du øke din bevissthet rundt det å være oppmerksom på dine fysiske responser på stress, og det vil forebygge skadelige påvirkninger bedre enn om du er døv overfor stress-signalene.

Når du er sliten, når øynene føles tunge og du har lyst til å sove på jobben, er det lettere å ta i mot stresset. Når du er fornøyd, ler du lett og er mer utadvendt. Du merker det. Når du er stresset, så veit faktisk kroppen din det like lett. Når du lærer deg vanen med å lytte. Prøv å gjøre det til en vane å vise oppmerksomhet til kroppens signaler.

  • Observer musklene og dine indre organer. Er musklene stramme og såre? Har du vondt i magen? Er hendene dine knyttet? Holder du tunga hardt mot baksiden av tennene? Har du vondt i korsryggen? Kan indre smerter være signaler om at indre organer jobber på høygir?
  • Observer pusten din. Har du en overflatepust? Som knapt fyller opp lungene dine? Plasser en hånd på magen, den andre på brystet. Sjekk om hendene stiger og faller med hvert åndedrag. God, dyp pust skal heve magen din så det virkelig merkes. Lær deg hvordan en god og dyp pust er. Ta så overflatepuster, og merk deg forskjellen. Du får eksamensresultatet umiddelbart.

(C) Per Robert Tafjord, KreAktiv formidling

Dersom du kjenner noen som ikke leser bloggen min, og som har bruk for den informasjonen jeg formidler, kan du da gjøre med den tjenesten at du deler infoen me dem. Da får jeg hjelpe flere til et mer optimalt liv.

About Per Robert Tafjord

Per Robert Tafjord arbeider som coach innan stressmestring og proaktiv problemforebygging med privatpersoner, større firma og det offentlige som kunder. Han lærer andre å forebygge stress og problem ved å bruke proaktive problemforebyggingsmetoder, før stress og problemer skaper vanskelige livssituasjoner. Han bruker spesialtilpasset coaching, tilrettelagt for å få alvorlig stressede og utbrente tilbake til sin gamle veremåte på kortest mulig tid. Han bruker også mange multidisiplinære stress- og problemmestringsteknikker, som i tillegg til å forebygge, også også m a øker arbeidseffektivitet og reduserer tidsbruk. Arbeidet skjer gjennom hans personlige firma Proaktivt Påfyll. Han skaper og arrangerer også kurs og seminarer knyttet til stressmestring og proaktiv problemforebygging innen mange ulike temaer. Er Sertifisert finansiell rådgiver BI, Sertifisert livscoach frå Advanced Life Coaching Institute, Sertifisert stresscoach frå Forebyg Stress ApS, og sertifisert Business Success Coach frå American University of NLP. Hovudmålsetting: Bidra til at du som medmenneske får eit betre liv, samt bruke ferdigheitene dine på best muleg måte for deg sjølv og dine medmenneske.
Dette innlegget vart posta under Stresstips og merkt , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenkja.

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s