Raske måter å fjerne stress, del 1-3

Det som følgjer er henta frå eit e-bokmanus/bokmanus eg arbeider med. Manuset er på ca 150 sider, men det som blir formidla her er henta frå dei siste 9 sidene i boka.  Difor blir informasjonen spreidd ut over fleire dagar framover. Eg håper du les det, og at du finn verdiskapande kunnskap i det du les. Stopp opp og tenk over det du les, og gjennomfør handlingar som betrer din stress-situasjon. ( manuset er på bokmål).

Bonustema ” Raske måter å fjerne stress”

Vi har nå vært gjennom 4 verdifulle temaer om stressforebygging, med utgangspunkt i ”Stress på arbeidsplassen”, etterfulgt av ”Hvordan kan du forebygge utbrenthet”, ”Hvordan forstå stress” og ”Stressforebygging”. Jeg hadde i grunnen tenkt å la det være med det. Men – jeg tror det  mangler et tema, nemlig ” Raske måter å fjerne stress”. Når du leser og lærer av de 5 modulene vil du erfare at noe av innholdet overlapper annet innhold. Det tar du ikke skade av. Det meste av det vi lærer av som voksne, har vi nemlig hørt før, i de fleste av livets sammenhenger. I de fleste tilfeller gjør vi dessuten lite med mye av det vi hører. Målet mitt med å formidle mine- og andres kunnskaper rundt stress, er å forebygge stress før det gjør mer alvorlige skader, samt gjenreise livsenergien der stress allerede har medført utbrenthet.

1. Raske og effektive måter å redusere stresset på

Skulle du ønske at du hadde din egen stressfjernende superhelt som kunne ta deg bort fra stresspåkjenningene som skapes av trafikk-korken, fra det kaotiske møtet, fra finanskriser eller fra en illsint kunde?

Vet du hva? Du har allerede en sånn en. Du kan selv være din stressforebyggende helt. Vi har alle en makt til å redusere virkningen av de stressfaktorene vi møter til en hver tid. Med øvelse kan du lære deg måter å oppdage dem på, før de får feste seg i deg og bygge opp stresstrykket i deg.

Det å lære seg raske stressforebyggende metoder er ikke gjort over natten. Å skape gode vaner og ferdigheter tar tid. Derfor, for å forebygge må du prøve ut nye metoder på deg selv, og så praktisere dem. Nye ferdigheter skapes via gjentatte repetisjoner. Så også med stressforebyggende vaner. Men – ved at du leser dette, så er du i gang. SE på det som en ny utdanning – som gir deg ferdigheter som sparer deg for mange alvorlige fremtidige påkjenninger.

2. Opprinnelsen til stress

Føler du at de press-situasjonene du møter er som venner, som du trives med og mestrer, eller omskapes de til stresspåkjenninger som du skulle ønske du ikke skulle møte så ofte? Tro det eller ei, stress ER nødvendig i livets mangfald. Uten stress ville du trolig allerede vært død – og du trenger stresspåkjenninger for kreativitet, læring, og for din overlevelse. Mye av dette er press-relatert. Det som gir deg utfordringer. Men- i mange situasjoner medfører også dette presset midlertidige stresspåkjenninger. Når disse påkjenningene blir langvarige, eller vedvarende, er de skadelige.

Mange tror at de verste formene for stresspåkjenninger kommer fra traumatiske situasjoner som bilulykker, ran eller når en nær pårørende går bort. Det de fleste ikke er klar over er at kronisk stress i hverdagen kan være like skadelig. Regelmessige påkjenninger av moderat omfang kan slite deg like mye ned, og det uten at du har skjønt at de har vært problemer i livet ditt. De lurer seg så stille innpå deg at du ikke hører lyden av dem, eller rettere sagt; du har ikke hørt godt nok etter, før de slår deg ut.

Indre stress: Gjør du deg selv stresset?

Stress kommer ikke alltid fra vårt ytre miljø. Ofte skaper du det selv. Dette kan skje når vi bekymrer oss for ting som er utenfor vår kontroll, når vi dveler for mye med det negative, når vi kritiserer oss selv, når vi tenker det verste, når vi setter for snevre rammer for hva vi selv er og kan gjøre, eller når vi tar på oss for mange oppgaver som sliter følelsene våre. Det er derfor uhyre viktig at vi lærer oss å oppdage de Interne stressfaktorene våre. De er dessverre vanskelig å oppdage, vanskelig å håndtere og vanskelig å få bort. Vi er vant med det jeg kaller selvmobbing, med å snakke nedsettende om oss selv. Med å fore underbevisstheten med tanker som ikke stryker troen på oss selv. Alt dette medfører tankestress, og trolig er rundt 50 % av stresspåkjenningene våre skapt av tankemønstrene i vårt eget selvsnakk.

  1. 3.   Emosjonell balanse starter med evnen til å håndtere stress

Å kunne å håndtere og avlaste stress i øyeblikket, her og nå når en stressfaktor melder seg, er nøkkelen til et balansert, fokusert og kontrollert liv, uansett hva og hvilken utfordring en står overfor.

Når stress er ute av kontroll, kan det komme i veien for din evne til å:

  • Tenke klart og kreativt
  • Kommunisere klart og forståelig
  • Være i veien og hindre deg i ”lese” andre mennesker, m a kroppsspråket
  • Høre og forstå hva andre mennesker konkret sier
  • Stole på andre, de mistenkeliggjøres
  • Ivareta dine egne behov

Konklusjon? De som gjør noen med det som kan stresse dem og lærer mer om hvordan de kan forhindre påkjenningene, er mindre utsatt for at påkjenningene vedvarer så lenge at de skaper skader og sykdommer.

Hvor flink er du til å administrere stresspåkjenningene dine?

For å vurdere dine nåværende evner til å håndtere stress skal du stille deg selv, samt gi deg selv svar, på følgende spørsmål:

  • Når jeg føler meg urolig, vet jeg da hva jeg skal gjøre for å roe meg raskt ned?
  • Når jeg føler meg sint, kan jeg da lett gi slipp på sinnet mitt?
  • Tar jeg lett kontakt med andre på jobben for å få hjelp til å roe meg ned og føle meg bedre?
  • Når jeg kommer hjem fra jobben om kvelden, føler jeg meg da rolig, våken og avslappet, og gleder meg til en god kveld, uten noen bekymring med fra jobben?
  • Er jeg sjelden distrahert og/eller humørsyk?
  • Har jeg lett for å merke de spente situasjonene som andre synes å legge merke til?
  • Tar jeg lett kontakt med venner eller familien for å få beroligende omtanke?
  • Når energinivået mitt er lavt, vet jeg da hvordan jeg kan gi meg selv påfyll?

Kilde: The language of emotional Intelligence, Jeanne Segal

Kontakt meg om du har bruk for coaching, muleg også med 1-2 enkelttimar.

(c) Per Robert Tafjord, KreAktiv formidling   / Kompetus as

sertifisert som stresscoach, livscoach, optimal livscoach, og næringslivscoach

Kontaktinfo: Telefon 952 13 859 / 70 25 02 46 (dagtid)

About Per Robert Tafjord

Per Robert Tafjord arbeider som coach innan stressmestring og proaktiv problemforebygging med privatpersoner, større firma og det offentlige som kunder. Han lærer andre å forebygge stress og problem ved å bruke proaktive problemforebyggingsmetoder, før stress og problemer skaper vanskelige livssituasjoner. Han bruker spesialtilpasset coaching, tilrettelagt for å få alvorlig stressede og utbrente tilbake til sin gamle veremåte på kortest mulig tid. Han bruker også mange multidisiplinære stress- og problemmestringsteknikker, som i tillegg til å forebygge, også også m a øker arbeidseffektivitet og reduserer tidsbruk. Arbeidet skjer gjennom hans personlige firma Proaktivt Påfyll. Han skaper og arrangerer også kurs og seminarer knyttet til stressmestring og proaktiv problemforebygging innen mange ulike temaer. Er Sertifisert finansiell rådgiver BI, Sertifisert livscoach frå Advanced Life Coaching Institute, Sertifisert stresscoach frå Forebyg Stress ApS, og sertifisert Business Success Coach frå American University of NLP. Hovudmålsetting: Bidra til at du som medmenneske får eit betre liv, samt bruke ferdigheitene dine på best muleg måte for deg sjølv og dine medmenneske.
Dette innlegget vart posta under Stresstips og merkt , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenkja.

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s